X

#IGTravelThursday: 10 maata

Instagram Travel Thursday on täällä! Tempauksen uusien järjestäjien myötä tulevat nyt uutuutena mukaan teemat, joista ensimmäinen on tänä vuonna kooste edellisen vuoden matkoista. Itse taapersin Suomen lisäksi 10 eri maan kamaralla, joten tässä pieni kooste jokaisesta niistä!

Vuoden ensimmäinen matka suuntautui Espanjaan, tarkalleen ottaen Mallorcalle. Kuten kuvista näkyy, oli kyseessä ennen kaikkea kiipeilymatka. Vuokrasimme auton ja pörräsimme sillä kokolailla kaikissa saaren kolkissa. Samaan aikaan Germanwingsin pilotti ajoi lentokoneen vuoren seinään, ja kirjoitin suomalaisjournalisteille ohjeistuksen siitä, miten lentoturmasta OIKEASTI kuuluu uutisoida – ainakin espanjalaisten mielestä.

Vuoden seuraava matka oli työmatka Norjaan. Vietin kaksi päivää Oslossa ja Lilleströmissä Nor-Shipping-messuilla, mutten ehtinyt näiden suhteellisen intensiivisten työpäivien aikana tehdä oikeastaan muuta kuin töitä, sillä työpäivän pituudeksi tuli yli 12 tuntia! Ehdin kuitenkin juoda oluen lentokentällä, kun odottelin lentoa kotiin. ;)

Kesälomalla lensimme Milanoon ja otimme alle Alfa Romeon. Italiassa tutustuimme Milanon lisäksi mm. Torinoon, Lago Maggioren ympäristöön sekä Pello di Trontanoon. Kävimme myös Milanon maailmannäyttelyssä! Joimme paljon viiniä ja kahvia, mutta söimme ihan liian vähän pizzaa.

Italiasta jatkoimme matkaa Ranskaan, joka oli pieneksi yllätykseksi todella ihana maa. Vaelsimme Chamonix’ssa, söimme herkullisia juustoja ja patonkeja sekä kävimme iltakävelyllä maaseudulla. Lac Lémanin rannalta löytyi ihana ranskalainen hienostokylä Évian-les-Bains, johon ihastuin aivan täysillä. Ranskalaisten konditoriat olivat jotain ihan mieletöntä.

Ranskasta tie vei Sveitsiin, joka ihastutti kauniilla maisemillaan vielä odotettuakin enemmän. Etukäteen suuresti hekumoimani Geneve oli hienoinen pettymys, mutta ekskursio tobleronevuorelle sen sijaan ei. Vierailimme vahingossa myös demografisen tilastotieteen ihmeemaassa Yvornessa, ja maistelimme paikallisia viinejä. Sveitsi todellakin yllätti positiivisesti, mutta myös järkytti – hinnoillaan.

Sveitsistä siirryimme Liechtensteiniin, joka oli niin tylsä että viihdyimme siellä vain tunnin. Toisaalta opin tällä matkalla mm. sen, että Afganistan, Iran ja Pakistan ovat olleet Liechtensteiniä edistyksellisempiä salliessaan naisten äänioikeuden jopa vuosikymmeniä tätä eurooppalaista ruhtinaskuntaa aiemmin.

Liechtensteinista puikahdimme Itävallan puolelle. Vaikka Itävallalle jäi vähän suunniteltua vähemmän aikaa, ehdimme kuitenkin tutustua mm. Innsbruckiin, ja J:n tapauksessa syödä kamalia maksaknöllejä. Olin kipeä ja olo oli ankea, pidin bloggaajatoimistoa pystyssä ensin teltassa ja sitten Hiltonissa. En tiedä johtuuko tylsä fiilis Itävaltaa kohtaan siitä että oma olo oli siellä ollessa huono, vai siitä että siellä vain oli vähän tylsempää kuin muualla. Joka tapauksessa ainakin Innsbruck on kaunis kaupunki, jossa voisin hyvin vierailla joskus uudelleen.

Lokakuussa kävin työmatkalla Göteborgissa, tällä kertaa Scanpack-messuilla. Jouduin lentämään Arlandan kautta, ja siellä oli jo täysi joulutohina käynnissä. Lensin Göteborgiin aamun ensimmäisellä lennolla ja tulin illan viimeisellä takaisin, mutta tällä kertaa ehdin sentään syödä lounasta messuhallin ulkopuolella. Siinäpä toisaalta ne nähtävyydet sitten olivatkin.

Marraskuussa lähdimme Tallinkin kyydissä viettämään viikonloppua Tallinnaan, ja ainakaan kuvista päätellen emme tehneet juuri muuta kuin söimme itsemme palloiksi. Uudeksi suosikkiravintolaksi valikoitui Ö, jonka lisäksi söimme myös ravintola Sfäärissä. Vasemman yläkulman pavlovan söin ostoskeskus Solariksen yläkerrasta löytyneessä ihanassa Kohvik Komeetissa, josta olisi saanut myös lounasta. Samaisessa ostoskeskuksessa vierailimme myös hienossa kirjakaupassa.

Vuoden viimeinen matka suuntautui joulunaluspäiviksi Saksaan. Matkasta muodostui hermoloma, jonka yhdeksi kohokohdaksi nousi valitsemamme hotelli. Kaikista parhain juttu oli kuitenkin illallinen, jonka söimme Glassissa. Kiertelimme läpi tietysti myös tärkeimmät nähtävyydet, kuten holokaustimuistomerkin sekä pari museota. Rakastuin silmittömästi pannukakkuihin.

Matkavuosi 2015 oli todella antoisa ja hyvä – toivottakoon että vuodesta 2016 tulee yhtä hieno!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat RIMMA+LAURA -matkablogi, Travellover ja Muru Mou -matkablogi.

Käy tykkäämässä La Vida Locan Facebook-sivusta, niin saat uudet päivitykset suoraan uutisvirtaasi. Seuraa seikkailuja myös Twitterissä (@sarrrrba) ja Instagramissa (@vidalocasari)!

#IGTravelThursday: 10 maata was last modified: 7 tammikuun, 2016 by Sari Venäläinen

Kommentit (14)

• Kiva idea valita kaikista käydyistä maista pari kuvaa ja kirjoittaa joka maasta erikseen :) Ja vitsit miten ihanilta noi Sveitsin kuvat näyttävät! Sveitsi on ollut mun haavelistalla jo kauan, toivon mukaan tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna pääsen siellä käymään.

• Sveitsi on ihana, mutta kalliiksi se tulee. Ajateltiin yhtenä päivänä että syödään vähän halvemmalla eli haetaan jotkut perushamppariateriat mäkkäristä, mutta nekin maksoi melkein 30 euroa!

• Voi keski-Eurooppa! Kova hinku olisi kiertämään Sveitsiä ja Itä-Ranskaa. Sveitsi taitaa kuitenkin odottaa parempaa budjettia. Tuolta päin Ranskasta meillä on ollut paljon vaihtareita, joten sinne toivottavasti voisi olla mahdollisuutta tässä joskus lähteäkin.

• Ranska oli todella positiivinen yllätys! En odottanut siltä liikoja, ehkä se johtui osittain siitä. Ja tietty viineistä. Ja niistä leipomoista ja juustokaupoista ja croissanteista.......

• Paljon reissuja on kertynyt sulle vuoden aikana! Ranska on vielä itsellä näkemättä, pitää katsoa jos tän vuoden aikana pääsisi sielläkin vihdoin käymään :) Onneksi Eurooppa on pullollaan mielenkiintoisia maita, joihin on vieläpä helppo lähteä. Sen suhteen ankeampaa olisi asua vaikka Ausseissa, kun kaikki on niin kaukana!

• Siltä mustakin tuntui kun tätä tein, mutta sitten näin muutamien muiden juttuja ja loppujen lopuksi jäin siihen fiilikseen että ihan surkeasti tuli reissattua! :---D Mutta mitäpä noista, nämä kokemukset olivat kaikki upeita.

• Mä mietin oman vastaavan jutun kirjoittamista, mutta onneksi jäi harkinta-asteelle: kun näin teidän kaikkien muiden super-matkaajien reissuvuodet, oli parempi jättää hehkuttamatta omia vaatimattomia reissuja. Ehkäpä parasta mun vuoden 2015 matkoissa oli se, että kävin Suomessa ennätykselliset neljä kertaa normaalin 0-2 kerran sijaan :)

• Haha :D ! Joo, todetaanko nyt vaa yhdessä ettei näitä kannata vertailla? Mua harmittaa kun jäi se syksylle suunniteltu Köpiksen keikka heittämättä, ehkä tänä vuonna onnistuu paremmin. 8)

• Hieno matkavuosi sulla takana, kyllä Euroopassa nähtävää riittää :-) Itävalta on yksi lempimaistani, ehkäpä sulla pikkaisen vaikutti fiilikseen se kun olit kipeänä. Sveitsiin toivoisin pääseväni jo tänä vuonna, se jun on ollut pitkään haaveissa.

• Joo, kyllä mua silti edelleen kiinnostaisi tutustua myös vähän laajemmin, ehkä lähdetään ensi jouluna Wieniin tai jotain. :) Sveitsi on ihana!

• Meillä on kesälle haaveissa roadtrip tuonne Saksa, Itävalta, Sveitsi akselille. Pitääkin käydä tarkasti läpi sun postauksia, jotta saadaan parhaat vinkit mukaan! Aika paljon ehtisit reissata sinäkin, vaikka sehän taitaa meille matkabloggaajille olla ihan itsestään selvyys :D

• Oooh erittäin lämpimästi suosittelen! Mun kaikki edelliskesän road trip-jutut löytyy täältä: http://sarrrri.com/category/road-trip/ - siellä on kaikenlaista infoa paitsi kohteista myös auton vuokraamiseen liittyen ja vinjeteistä ja leirintäalueista ym. ^__^

• En muista tilanneeni pitsaa Italiassa montakaan kertaa. Ensimmäinen kokemus oli toisella Italian reissulla, kun pitsassa oli silmät! En halua ruokia, jotka tuijottavat. Se oli siis katkis, mutta kuorineen ja silmineen. :) Eurooppa-kierroksenne näyttää edelleen tosi ihanalta. Minäkin olen menettänyt sydämeni Sveitsille ja löytänyt sieltä kaupungin eläkevuosille, mutta sitten muistin, että eläkkeen pitäisi olla aikamoinen, että siellä voisi elellä.

• Hah! Mä söin yhden pizzan ihan Italian ja Ranskan rajalla, ja tykkäsin siitä kyllä. Silmiä tai ei, musta pizza on melkein aina hyvää! Haluan niitä lisää, useita.